Scurtcircuit pe circuit. Am fost acasă la Titi Aur şi ne-am întors cu creierele vraişte

Înainte să vă imaginaţi vreo ştire de ora 5, vă spunem doar că e de bine. Renault ne-a invitat la Academia Titi Aur ca să ne explice cum se mişcă pe circuit noul Clio RS Trophy şi mai ales Clio Cup, versiune de competiţie destinată exclusiv pistei. Ceea ce vă dorim şi dumneavoastră.

Multiplul campion naţional de raliuri Constantin “Titi” Aur a reuşit să construiască la marginea comunei Crevedia, la vreo 20 de kilometri de Bucureşti, un autodrom excepţional în care oricine poate deprinde secretele şofatului sportiv sau să facă cunoştinţă cu tainele şofatului în general în cadrul unor cursuri de conducere defensivă. Dacă vrei să devii mai bun la volan şi ai noroc, poţi să-l ai instructor chiar pe Titi. În cazul în care el este ocupat cu chestiuni organizatorice – inerente în cazul unei baze unice în acest moment în România – vei avea la dispoziţie instructori antrenaţi la rândul lor de fostul mare pilot de raliuri.

Noi am vizitat baza cu ocazia evenimentului de lansare a noului Renault Clio RS Trophy, organizat de biroul românesc al celor de la Renault. Nu ştiam la ce să ne aşteptăm, însă am aterizat într-un mic paradis al maşinilor şi al ceea ce ar trebui să însemne bază a motorsportului în România. 

E adevărat, circuitul principal al autodromului are doar 1.2 kilometri, însă este construit astfel încât să conţină toate tipurile principale de viraje, de la şicane strânse la “S-uri” şi până la o “parabolică” care se încheie în linia dreaptă. A rezultat un circuit extrem de tehnic, pe care-l parcurgi fără prea multe momente de relaxare, ceea ce înseamnă că adrenalina se află la cote înalte pe tot parcursul tururilor pe care le realizezi acolo. În plus, în zonă găseşti un circuit off-road cu macadam sau zone de îndemânare pe care învăţăceii pot să înţeleagă de ce mâinile trebuie să stea corect pe volan, nu după cum vor analiştii de spălătorie. Tacâm complet.

De la 200 de cai…

Iar maşinile au fost perfecte pentru o şedinţă la pedale într-o dimineaţă însorită de octombrie. Am început pilotând timp de câteva tururi un Clio RS, versiunea de 200 de cai putere a modelului francez. În mod normal, o zi cu RS e una fericită. În cazul nostru, tururile cu RS au fost doar încălzirea. Duşul dinainte de piscină.

Asta pentru că am trecut apoi pe noul Clio RS Trophy, vedeta zilei pentru că tocmai s-a lansat oficial în România. Model pe care-l vom prezenta într-un test pe larg peste câteva săptămâni pe Automarket. Deşi are doar 20 de cai în plus, schimbările la nivel de direcţie şi de suspensii se simt imediat ce abordezi primul viraj, iar cei 1800 de euro în plus pe care-i vei investi pentru a intra în posesia unui RS Trophy vor fi bani puşi la bătaie cu cap. Vei avea în garaj 220 de cai putere, deci cea mai puternică maşină subcompactă din zona non-premium (Mini JCW şi Audi S1 sunt singurele care trec peste această bornă) şi îndeajuns de multă plăcere la pachet încât să uiţi că motorul de 1.6 litri Turbo al unei astfel de maşini consumă ceva mai mult decât cel al unei maşini de oraş normale.

…la 900 de kile

Vârful experienţei de pe circuitul lui Titi Aur a fost însă reprezentat de cele 10 minute la volanul lui Clio Cup. Maşină de circuit pe care piloţii profesionşti sau în devenire aleargă pe marile circuite ale lumii într-o competiţie monomarcă semnată Renault. Motor de 2.0 litri, cutie secvenţială, suspensii cimentate şi aceleaşi trei pedale pe care le ai în propria maşină, dar un mod complet diferit de funcţionare. Ai nevoie de măcar două-trei tururi pe circuit pentru a înţelege vag ce poate să facă maşina care cântăreşte abia 900 de kilograme, iar pe când te dumireşti şi începi să prinzi din mers trasele radical modificate faţă de cele abordate cu un Clio de stradă, timpul tău s-a terminat.Vârful experienţei de pe circuitul lui Titi Aur a fost însă reprezentat de cele 10 minute la volanul lui Clio Cup. Maşină de circuit pe care piloţii profesionşti sau în devenire aleargă pe marile circuite ale lumii într-o competiţie monomarcă semnată Renault. Motor de 2.0 litri, cutie secvenţială, suspensii cimentate şi aceleaşi trei pedale pe care le ai în propria maşină, dar un mod complet diferit de funcţionare. Ai nevoie de măcar două-trei tururi pe circuit pentru a înţelege vag ce poate să facă maşina care cântăreşte abia 900 de kilograme, iar pe când te dumireşti şi începi să prinzi din mers trasele radical modificate faţă de cele abordate cu un Clio de stradă, timpul tău s-a terminat.

Ai noroc cu faptul că ţi-au fost rezervate alte câteva tururi ca pasager cu un pilot profesionist la volan, momente în care-ţi dai seama că între ce ştii tu să faci şi ce face el la 50% din efortul pe care poate să-l depună e o distanţă care nu se acoperă decât în ani întregi de exerciţiu. Vorba unui coleg de breaslă: nu vreau să ştiu care-i diferenţa între un şofer român care de la şcoala de şoferi nu a mai dat pe la vreun curs şi aceşti piloţi.

Chez Titi

Partea bună în toată povestea asta este că România se mişcă. Avem şcoli de pilotaj defensiv sau sportiv care îţi pot desţeleni instinctele şi te pot învăţa măcar să ţii volanul corect în mână, iar la baza lui Titi Aur porţile sunt întotdeauna deschise pentru cei care-şi doresc să înveţe pentru ei.

De acum, şi în cadru demn de orice ţară civilizată din Uniunea Europeană.

 

sursa: http://www.automarket.ro

Scurtcircuit pe circuit. Am fost acasă la Titi Aur şi ne-am întors cu creierele vraişte
PREVIOUS POST
O duminca cu Tudor Personal Taylor
NEXT POST